سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چلر جذبی چگونه کار می کند؟

در کل باید بگوییم که چیلر به کمک سیستم های سیکل تبریدی توانایی آن را دارد که آب سرد شده را به سیستم‌های خنک کننده همچون فن کویل‌ها یا سیستم‌های صنعتی برای کاهش دمای فرایندها، انتقال دهند. به بیان دیگر حرارت آب گرم شده را از فن کویل‌ها جذب نمایند و تهویه مطبوع را بر روی آب گرم انجام دهند و آب سرد را به سیستم خنک کننده برگردانند. چیلرها بر اساس مکانیزم انتقال حرارت به دو دسته‌‌ی اصلی چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم می‌شوند. که در ادامه با چیلر جذبی آشنا می شوید.



معرفی چیلر جذبی


یکی از انوع چیلرها، چیلر جذبی است که از چرخه تبرید جذبی استفاده کرده و با بهره گیری از حرارت حاصل از شعله مستقیم، عمل سرما سازی را صورت می دهد.


چیلر جذبی همانند سیستم های سرمایشی با فرایند تبخیر کار می کند. به همین دلیل برای آنکه فرایند تبخیر صورت بگیرد، این دستگاه می بایست گرما دریافت نماید تا بتواند در نهایت موجب سرمایش شود.


با توجه به قوانین ترمودینامیکی می دانیم که با کاهش فشار می توانیم عمل تبخیر را در دماهای پایین نیز ایجاد کنیم. نحوه عملکرد واحد تبخیر چیلر( اواپراتور) نیز بر همین اصل استوار است . بدین معنی که ماده مبرد چیلرهای جذبی که اغلب آب است در داخل اواپراتور که دارای فشار خلاء می باشد در دمای پایین تبخیر شده و حرارت مورد نیاز تبخیر خود را از محیط اطراف اواپراتور دریافت می نماید و در نتیجه این عمل محیط اطراف اواپراتور سرد می شود.


چیلر جذبی بر خلاف چیلرها تراکمی که با برق کار می کند، برای تولید سرما از انرژی حرارتی استفاده می کند. سیستم چیلرهای جذبی بدین نحو است که انرژی گرمایی در ژنراتور، آب محلول در لیتوم بروماید را به بخار تبدیل می کند. این بخار وارد کندانسور می شود و به محض تماس با کویل های آب برج خنک کننده تقطیر شده و به اواپراتور می رود. آب تقطیر شده در اوپراتور حرارت مورد نیاز را از کویل های سیستم تهویه که معمولا آب است میگیرد و به بخار تبدیل میشود. آب ناشی از انجام این پروسه در ابزوربر جذب لیتوم بروماید می شود. سپس پمپ سولوشن, لیتیوم بروماید رقیق شده را به ژنراتور میفرستد. لیتیوم بروماید خشکی که در ژنراتور مانده برای جذب و رقیق نمودن آب به ابزوربر برمیگردد.